Hoe ziet het examen eruit?
Het taxi vakbekwaamheid theorie-examen duurt 60 minuten en bestaat uit 40 vragen. De opbouw van het taxi examen is als volgt: 28 vragen, dan 2 cases met ieder 5 vragen en als laatste 2 vragen over de Routiq maxi Nederland. Je bent geslaagd als je 32 of meer vragen goed heeft beantwoord.
De vragen worden gesteld aan de hand van verkeersituaties en jij moet je continu inleven als de taxichauffeur. Verder krijg je ook tijdens de taxi theorie-examen vragen over jouw kennis van de wet- en regelgeving, gewenste houding en gedrag en communicatie met klant en hulpdiensten.
Minimale leeftijd
- de minimale leeftijd om deel te mogen nemen is vanaf 17 jaar
Voor wie geschikt?
- dit examen is vereist voor iedereen die een beperkte of volledige taxi chauffeurskaart wil halen
Theorie één jaar geldig
De uitslag ‘geslaagd’ voor je theorie-examen is 1 jaar geldig. Doe je theorie-examen dus niet te lang voor je praktijkexamen
Welke taal is mogelijk?
- Nederlands
Wat wordt getoetst?
- jouw kennis van de wet- en regelgeving
- jouw gewenste houding en gedrag als taxichauffeur
- communicatie met klant en hulpdiensten
- in totaal 40 vragen, 32 of meer goed
Wat moet ik meenemen naar het examen?
- een geldig identiteitsbewijs
- de oproepkaart welke wij je binnen 5 werkdagen na de aanvraag per e-mail sturen
- overige hulpmiddelen worden verzorgd door het CBR
Kan ik ook een speciaal examen afleggen?
- ja, je hebt keuze uit een theorie-examen met extra tijd of een individueel begeleid theorie-examen
Wat kost het theorie-examen?
- €68,60 (regulier theorie-examen)
- €86,10 (extra tijd theorie-examen)
- €125,85 (individueel theorie-examen)
Tips
- lees de vragen goed door en neem hier de tijd voor
- vaak is het eerste antwoord dat in je opkomt ook het juiste
- eet een banaan, hierdoor zul je je wellicht beter kunnen concentreren
Voorbeeld Examenvragen:
Om je alvast een beeld te geven hoe een theorie-examen eruit ziet hebben we van ieder hoofdstuk uit het theorieboek een examenvraag als voorbeeld afgebeeld. De antwoorden vind je onderaan de pagina.
Hoofdstuk 1: Administratie en Documenten
Hoe vaak moet een taxivoertuig APK-gekeurd worden?
A – Ieder jaar moet een taxivoertuig opnieuw worden gekeurd
B – Een nieuw voertuig moet na 3 jaar voor het eerst gekeurd worden. Vervolgens elk jaar.
C – Een nieuw voertuig moet na 3 jaar voor het eerst gekeurd worden. Vervolgens om de 3 jaar.
Hoofdstuk 2: Wet- en Regelgeving
Op hoeveel vrije zondagen per jaar heeft een taxichauffeur volgens de wet recht?
A – Dit is niet wettelijk vastgelegd. Dit moet in overleg met de werkgever worden vastgesteld
B – Op 7 vrije zondagen in het jaar
C – Op 13 vrije zondagen in het jaar
Een werknemer heeft recht op 13 vrije zondagen in het jaar, tenzij hier in collectief overleg van afgeweken is.
Hoofdstuk 3: Ritvoorbereiding
Wie is er verantwoordelijk als er met een taxivoertuig een rit wordt gereden, terwijl dit voertuig technisch niet in orde is?
A – De eigenaar van de taxi
B – De bestuurder van de taxi
C – Zowel de eigenaar als de bestuurder van de taxi
De eigenaar is verantwoordelijk voor de slechte technische staat van het voertuig, maar de bestuurder had nooit een rit mogen starten in een onveilige auto.
Hoofdstuk 4: Verantwoorde en Veilige Verkeersdeelname
Een taxichauffeur heeft een droge mond, zwalkt over de weg en merkt verkeerstekens niet op. Waar heeft deze chauffeur last van?
A – Irritatie
B – Stress
C – Slaperigheid
Hoofdstuk 5: Optreden bij stremmingen en/of ongevallen
Welk telefoonnummer gebruikt u als u niet-spoedeisende hulp nodig heeft?
A – 112
B – 0900-8844
C – 088-politie (088-7654849)
Hoofdstuk 6: Communicatie
Een mobilofoon heeft meerdere knoppen. Welke knop zit niet op een mobilofoon?
A – Alarmknop
B – Kanaalkeuzeknop
C – Spreekknop
Hoofdstuk 7 Klantgerichtheid en Beroepshouding
Geldt er voor u een geheimhoudingsplicht als taxi chauffeur?
A – Ja, altijd
B – Ja, maar niet als de klant mij vertelt dat hij wet-overschrijdende plannen heeft en/of illegale zaken beoefent of beoefend heeft. Dit moet ik melden aan politie.
C – Nee, dit geldt niet voor een taxichauffeur
Hoofdstuk 8: Conflictsituaties en het eigen gedrag
Moet u als taxichauffeur alles slikken van een ontevreden klant?
A – Ja, de klant is koning.
B – Ja, maar als een klant geweld tegen mij gebruikt of ik denk dat dit gaat gebeuren, dan niet.
C – Nee, uw klant is zeker koning, maar u bent de keizer. U bepaalt uiteindelijk wat er wel en niet is toegestaan in uw auto.
Hoofdstuk 9: Handelen bij agressie en geweld
Hoe ernstig is de agressie als iemand u een duw geeft?
A – Niet ernstig
B – Ernstig
C – Zeer ernstig
Niet ernstig? Maar dit mag toch niet? Dat klopt, een klant mag u niet fysiek of verbaal belagen. Toch wordt een duw als niet ernstige agressie gezien. U heeft geen blijvend letsel opgelopen.
Hoofdstuk 10: Klachtenprocedures
Is de geschillencommissie de laatste stap in een klachtenprocedure?
A – Ja
B – Nee
Zowel het taxibedrijf als de klant kunnen in hoger beroep gaan tegen de uitspraak van de geschillencommissie. De laatste stap in een klachtenprocedure is de rechter. De rechter zal de uitspraak van de geschillencommissie zwaar laten meewegen in zijn uitspraak, maar kan anders beslissen.
Hoofdstuk 11: Gebruik en toepassing wegenkaart
Welke snelweg loopt er tussen Heerenveen en Drachten?
A – A7
B – A22
C – A32
Het belangrijkste onderwerp in de theorie:
Wat is de juiste volgorde van handelen bij een ongeluk of calamiteit (PAMAN-regel)?
P – Persoonlijke veiligheid waarborgen
A – Andermans veiligheid waarborgen
M – Markeren plaats ongeval
A – Alarmeren Hulpdiensten
N – Noodzakelijke hulp verlenen
Antwoorden
1a, 2c, 3c, 4c, 5b, 6a, 7b, 8c, 9a, 10b, 11a.